Przejdź do treści
Strona główna » Kabała w judaizmie – mistyka żydowska

Kabała w judaizmie – mistyka żydowska

    Kabała jest mistycznym wymiarem judaizmu, który od wieków odgrywa kluczową rolę w żydowskiej kulturze i duchowości. Związana głęboko z językiem hebrajskim, kabała skupia się na poszukiwaniu duchowych prawd ukrytych w hebrajskich pismach, zwłaszcza w Torze.

    Znaczenie słowa kabała

    Kabała, głęboko zakorzeniona w tradycji żydowskiej, jest mistycznym systemem duchowym, który próbuje zgłębić boskie prawdy ukryte w świętych pismach. Samo słowo „kabała” pochodzi z języka hebrajskiego (קבלה, kabala) i oznacza dosłownie „przyjmowanie” lub „otrzymywanie”, co może odnosić się do procesu przekazywania wiedzy duchowej od mistrza do ucznia. Według innej interpretacji termin ten odnosi się do przyjmowania boskiego światła i mądrości.

    Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, zapraszamy na nasz specjalny kurs hebrajskiego, na którym czytamy i omawiamy dawne teksty judaizmu.

    Kabała – historia i teksty

    Początki kabały są trudne do precyzyjnego określenia, ponieważ jest ona integralną częścią szeroko pojmowanej mistyki żydowskiej. Chociaż właściwa kabała, jako system teozoficzno-mistyczny, rozwinęła się w średniowieczu, to jej korzenie sięgają starożytnych tekstów mistycznych.

    Za kluczowe, klasyczne teksty kabalistyczne uważa się m.in. średniowieczny Zohar (זוהר‎), Ec Chajim עץ חיים (XVI wiek), ale już wcześniej powstawały różne teksty mistyczne, do których kabała nawiązuje, takie jak starożytna księga Sefer Jecira („Księga Stworzenia”) oraz pisma z kręgu Hechalot („Pałace”), które opisują wizje niebiańskich sfer i pałaców, przez które dusza może wędrować w poszukiwaniu boskiej obecności.

    W okresie średniowiecza kabała osiągnęła swój szczyt, a kluczowym tekstem stał się Zohar („Blask”), monumentalne dzieło mistyczne przypisywane rabinowi Szymonowi bar Jochajowi, choć historycy wskazują, że zostało ono spisane przez Mojżesz de Leona w XIII wieku w Hiszpanii. Zohar zawiera rozważania na temat stworzenia, natury Boga, struktury wszechświata oraz duchowej ścieżki człowieka.

    W XVI wieku w Safed, w Galilei, powstał nowy nurt kabały, znany jako kabała luriańska, od imienia jej twórcy, rabina Icchaka Lurii (Ariego). Jego nauki, zebrane w dziele Ec Chajim („Drzewo Życia”) przez Chajima Vitala, wprowadziły koncepcje cimcum (boskiego samoskurczenia), szewirat ha-kelim (rozbicia naczyń) oraz tikun olam (naprawy świata).

    Kabała rozwijała się także na ziemiach polskich i miała wpływ na powstanie chasydyzmu. Rabin Izrael ben Eliezer, znany jako Baal Szem Tow, uznawany tradycyjnie za jednego z ojców chasydyzmu, zintegrował nauki kabały z bardziej dostępnymi i praktycznymi formami duchowości. Jego podejście skupiało się na bezpośrednim, osobistym doświadczeniu Boga, radości i modlitwie, a także na znaczeniu troski o bliźniego. To podejście do judaizmu, które łączyło mistyczne aspekty kabały z codziennym życiem i duchowością, przyciągnęło szerokie wielu wyznawców, przyczyniając się do szybkiego rozprzestrzeniania się chasydyzmu.

    Znaczenie modlitwy i rytuałów inspirowanych kabałą

    Kabała lub nauki z niej płynące do dzisiaj cieszą się popularnością wśród religijnych Żydów, nie tylko chasydów. Kabała wywarła ogromny wpływ na liturgię i rytuały żydowskie oraz ich rozumienie. Niektóre pieśni i modlitwy stworzone przez kabalistów na stałe weszły do praktyk religijnych w różnych tradycjach żydowskich. Przykładem jest Kabalat Szabat, czyli rytuał Przywitania Szabatu, w którym śpiewana jest pieśń „Lecha Dodi”, stworzona w kręgu kabalistów z Safed. Mistycy żydowscy kładli również nacisk na intencję (kawana) w modlitwie, wierząc, że odpowiednio skierowana myśl może pomóc w naprawianiu świata (tikkun olam).

    Drzewo życia w kabale

    Centralnym elementem kabały jest Drzewo Życia, przedstawiające dziesięć sefirot ספירות. Sefirot (lub: sefiry) są emanacjami boskimi, reprezentującymi różne aspekty i atrybuty Boga. Każda sefira posiada określone cechy, takie jak:

    • Keter („Korona”) – boska wola i pierwotne światło.
    • Chochma („Mądrość”) – kreatywna intuicja.
    • Bina („Rozumienie”) – analityczne myślenie.
    • Chesed („Łaska”) – miłosierdzie i hojność.
    • Gewura („Srogość”) – surowość i dyscyplina, inna nazwa to Din („Sąd”).
    • Tiferet („Piękno”) – harmonia i współczucie.
    • Necach („Wieczność”) – trwanie i krystalizacja.
    • Hod („Chwała”) – majestat, wieloznaczności.
    • Jesod („Fundament”) – połączenie duchowe, przepływ energii boskiej do świata.
    • Malchut („Królestwo”) – Szechina (Obecność Boża), odbicie boskiej chwały w świecie materialnym.

    Mówi się także o dodatkowej, ukrytej sefirze Daat („Poznanie”) i chodzi tu o wyższe poznanie w rodzaju gnozy. Natomiast Drzewo Życia (ec chajim) służy jako mapa duchowej podróży człowieka, pomagając mu zrozumieć relacje między nieskończonym Bogiem a stworzonym światem.

    Zasady i ograniczenia studiowania kabały

    W tradycyjnym judaizmie studiowanie kabały było obwarowane wieloma zasadami i ograniczeniami. Uważano, że kabałę mogą zgłębiać jedynie osoby dojrzałe duchowo, zazwyczaj powyżej 40. roku życia, które wcześniej dogłębnie przestudiowały Torę, Talmud i inne podstawowe teksty judaizmu. Było to związane z potencjalnymi niebezpieczeństwami związanymi z błędnym zrozumieniem lub zagrożeniami dla równowagi psychicznej i duchowej. Był to jednak pewien wzorzec kulturowy starego mędrca, a nie ścisłe ograniczenie, gdyż sam Ari (Icchak Luria) nawet nie dożył czterdziestki.

    Mistyczne pojęcia i ich omówienie

    • Cimcum (boskie samoskurczenie): Koncepcja, według której Bóg jako coś nieskończonego (ejn sof) „wycofał się”, aby stworzyć przestrzeń dla świata stworzonego.
    • Szewirat ha-kelim (rozbicie naczyń): Mistyczne wyjaśnienie, dlaczego boskie światło zostało podzielone, co spowodowało fragmentację rzeczywistości.
    • Tikun olam (naprawa świata): Ludzkie działanie mające na celu przywrócenie jedności, harmonii i boskiego porządku.

    Praktyki mistyczne i ich współczesne interpretacje

    Praktyki kabalistyczne obejmują medytację, analizę tekstu biblijnego (w tym samych liter hebrajskich) oraz rytuały mające na celu osiągnięcie duchowego oświecenia. Jednym z kluczowych aspektów jest:

    Medytacja kabalistyczna

    Medytacja kabalistyczna polega na koncentracji na świętych literach hebrajskich, boskich imionach i symbolach. Może polegać też na recytacji Psalmów i modlitw z odpowiednim nakierowaniem (kawana) ku wyższemu. Celem tych praktyk jest nie tylko osiągnięcie duchowego wglądu, ale także połączenie z boskością oraz wpływ na duchową harmonię wszechświata.

    Gematria: Sztuka interpretowania liter – liczb

    Gematria (zerknij do oddzielnego wpisu na ten temat!) to jedna z metod kabalistycznej interpretacji, która przypisuje wartości liczbowe literom hebrajskim, odkrywając ukryte znaczenia w tekstach świętych. Na przykład, słowa o tej samej wartości liczbowej mogą wskazywać na głębokie powiązania duchowe.

    Pisma mistyczne a życie codzienne

    Kabała wpłynęła na etykę i codzienne życie Żydów, promując takie wartości jak miłość bliźniego, troska o wspólnotę i odpowiedzialność za naprawę świata. Mistycy wierzyli, że każde działanie ma wpływ na duchową równowagę wszechświata.

    Jakie są różnice między kabałą tradycyjną a współczesną kabałą „popularną”?

    Tradycyjna kabała, zgodna z naukami judaizmu, opiera się na głębokim studiowaniu tekstów, takich jak Zohar, i praktykach zakorzenionych w tradycji. Współczesna kabała „popularna”, popularyzowana przez ruchy New Age, często upraszcza te nauki, prezentując je jako narzędzia do osobistego rozwoju i sukcesu, co bywa krytykowane przez tradycyjnych żydowskich uczonych jako oderwane od autentycznej duchowości.

    kabała

    Na bieżąco polecamy różne rzeczy na naszych social mediach: InstagramFacebook.